Historie

De datum 15 april 1926 staat in de boeken vermeld als zijnde de oprichtingsdatum van de “Voetbalvereniging Akkrum”. Toch, als we nog verder teruggaan, het zal rond 1914 zijn geweest, schijnt er al kort een verenging te hebben bestaan. Deze droeg de naam A.V.C. en stond voor de “earste Akkrumer fuotbalclub”. Er werd gespeeld op een weiland aan de Ljouwerterdyk tegenover de Akkrumer Houtzagerij. Het was louter een stuk weiland, omgeven door sloten en uit de stukken van destijds komt nog een sterk verhaal naar voren:
“…. De sloten waren echter steeds dichtbij. Tjalke Pasveer was een geweldige schopper. Hij bestond het in een wedstrijd zijn directe tegenstander met bal en al in de sloot te trappen. Alles liep gelukkig goed af…..”.

Met de mobilisatie was alles weer voorbij, maar er bleef iets sluimeren. Door de opkomende belangstelling voor het voetbalspel in de omliggende plaatsen, waaronder Joure en Gorredijk, nam de belangstelling in Akkrum ook toe.

In de jaren vlak voor 1926 werd er pas echt weer gevoetbald, en is uiteindelijk op 15 april 1926 officieel de “Voetbalvereniging Akkrum” opgericht. Ook nu deed een stuk weiland dienst als voetbalveld en was gelegen naast het toenmalige zwembad aan de Ljouwerterdyk (waar nu de camping is gelegen). In eerste instantie was de kleedgelegenheid in Hotel “Fortuin”, maar doordat het voetbalveld nu naast het zwembad was gelegen, konden de kleedhokjes van het zwembad als kleedruimte dienen.

Zo is op deze locatie jarenlang gevoetbald, maar in de loop der tijd werden de wensen steeds vaker uitgesproken om uit te breiden met een oefenveld en een eigen kleedgelegenheid met kantine.

In 1966 werd aan deze wensen voldaan en werd er dubbel feest gevierd i.v.m. het vieren van het 60-jarig jubileum en de opening  van het nieuwe sportveld op Akkrum Oost. De accommodatie met een speelveld, oefenveld en twee kleedboxen met kantine was in die tijd vooruitstrevend en hiermee kon onze vereniging weer jaren vooruit.

In de daaropvolgende jaren groeide de vereniging door en werd zelfs zo groot dat de roep om een tweede speelveld groter en groter werd. Na jaren onderhandelen met de gemeente met de toezegging dat er een grote mate zelfwerkzaamheid kon worden toegezegd, werd uiteindelijk in 1980 groen licht gegeven voor het aanleggen van het sportcomplex “De Meine”,  tot op heden de thuisbasis van onze vereniging.