1 punt in de zak is beter dan 3 punten laten liggen

8924JJ
LEEUWARDEN
tel. 058-2666111

Vandaag speelden we onze eerste wedstrijd als jo12-1. In Leovardia, alwaar ook de SC Cambuur jeugdopleiding gezeteld is. Als ze daar maar niet ook zo vroeg op zijn, want dan raken we geheid een paar talenten kwijt. Als ze al willen, want geel en blauw zijn niet voor iedereen de lievelingskleuren.

In Leovardia moet de deur op slot, maar dat heeft ook vooraf aan de wedstrijd al heel wat voeten in de aarde. Melden is in de bestuurskamer. Enthousiast als men is, stroomt deze kamer voor hoge heren vol met jeugdige Akkrum spelers en dito leiding. Dit tot groot ongenoegen van de enige echte Lee Towers look-alike van Leeuwarden, die hevig mopperend over het complex dendert…  Wat moeten die jongelui hier allemaal ….  Het is veel te druk ….   Niemand doet dit, waarom Akkrum wel, mompel mompel. Sjoerd en Aale lachen erom, totdat ze in de gaten krijgen dat deze man ook de scheids is. Oeps.

Maar het Akkrumer cabaretduo breekt het ijs snel met een grap en een grol, wat er zelfs toe leidt dat Sjoerd en Aale de hele dag op kosten van Lee drinken, de sauna al even opgestookt wordt voor na de wedstrijd en er 2 privé kleedkamers met bubbelbad worden geregeld, een voor de jongens, en een voor de meiden. Ook mogen alle tassen met de verkregen sleutel in de kluis, zodat er veilig in het Leeuwardense gevoetbald kan worden.

Als we aftrappen is het nog mistig en staan de veldlampen aan. Zo is het lastig te zien of onze spelers wel naar iemand in een rood-zwart shirt spelen. In de schemer gaat het best goed. We trakteren het vroeg-uit-de-verenpubliek op de ene aanval na de andere. De bal moet echter tussen de palen door, en dat lukt nog niet. Giedo probeert het een keer, Collin zelfs twee keer. Maar, de bal wil nog niet achter de keeper in het net. Achterin speelt Isabelle een berepartij en smoort veel van de tegenaanvallen. Oday loopt de longen uit zijn lijf, en dat resulteert in een rush naar voren, op hoge snelheid, en een hard schot tussen de palen. Zie je nu wel, Oday,  dat je als verdediger prima kunt scoren!

Het lijkt erop dat Jente een rustig wedstrijdje krijgt, maar niets is minder waar. Ook Leovardia kan voetballen en Jente moet in actie komen. Dat gaat prima. Oday brengt de bal naar voren en speelt op Sygrid. Sygrid scoort koelbloedig, 0 – 2. Dan worden we iets te nonchalant achterin en laten we mannen lopen. Leovardia straft elke fout direct af. Dat leidt tot een tegengoal, 1 – 2.

In de tweede helft trekt de mist op en regent het kansen. Naast en over. Amerins, Collin, Oday: de bal wil er niet in. Tristan schiet eens een keer, en Giedo, Sygrid nog eens, uit een corner, uit een voorzet, vanuit een soloactie. We hebben het geluk dat de bal er een keer inrolt niet mee. Gert-Jan staat lekker in positie en laat zien wat we op de training hebben geoefend. We zien de ene kopbal na de andere. Senna, ook steeds goed in positie, komt voor de man, haalt de bal op, maar lukt het ook niet om een goal te scoren. Dan probeert Leovardia het nog een keer, en gaat hij erin. 2 – 2. Een mooie gelijkwaardige pot voetbal. Volgende week nieuwe kansen.

Groet, Aale