Akkrum zegeviert bij Renado

Akkrum 1 (zon)

Mannen, 1, 3e klasse D

8 oktober 2017 14:00

Zondag 8 oktober 2017 te Sint Nicolaasga.

Vandaag stond de derde wedstrijd van het seizoen op het programma. Akkrum moest het gaan opnemen tegen Renado uit Sint Nicolaasga. Beide ploegen hebben elkaar de afgelopen jaren meermalen bestreden, en hebben daarom geen geheimen meer voor elkaar. Vorig jaar waren Renado en Akkrum in strijd verwikkeld om het kampioenschap. Ondanks dat Akkrum destijds het ‘kampioensduel’ wist te winnen met 1-0, gingen de mannen uit Sint Nicolaasga er alsnog met de titel vandoor. Op basis van het hele seizoen was dit terecht. In de beker was het een paar weken geleden Renado welke met 3-2 wist te winnen van Akkrum. Beide ploegen waren echter niet in de vaste samenstelling aan het spelen, waardoor hier niet echt een conclusie uit getrokken kon worden.

Renado speelde twee keer gelijk tegen Gorredijk en Wijster. Tijd voor een eerste overwinning.

Akkrum is de competitie uitstekend begonnen door twee keer te winnen, en wou hier graag een volgende overwinning aan toevoegen.

Aan Akkrum kant ten opzichte van de twee wedstrijden geen wijzigingen in de opstelling. Wel een tijdelijke wijziging in de trainersstaf. Trainer Andre de Vries is ivm werkzaamheden t/m november afwezig. Egbert Rorije neemt tot die tijd het stokje over, en mocht uitgerekend tegen één van zijn oude clubs aanvangen met deze klus.

Renado moet het helaas lang stellen zonder topschutter De Weerd. Beterschap vanaf deze kant! De wedstrijd stond onder leiding van dhr. Kats welke een (negatieve) hoofdrol op zich zou nemen. Vele kaarten werden uitgedeeld, waarbij de leidsman nogal de focus op de Akkrumers had liggen.

Vanaf minuut 1 liet Akkrum zien wat het van plan was. De tegenstander bij de strot pakken door een hoog tempo te hanteren met vele positiewisselingen. Het spel was dan ook voornamelijk op de helft van Renado. Akkrum was erg dreigend, maar kon de trekker in de beginfase nog niet overhalen. Jeroen Bosma stond alleen voor de keeper, maar speelde de bal breed. Jouke Jan schoot 1 op 1 op de keeper, Johannes de Vries was tweemaal dichtbij de openingstreffer (een kopbal en een hakje uit een vrije trap van dichtbij). En ook een schitterend schot van Marco Biegel werd in de beginfase onschadelijk gemaakt met een prachtige safe van de keeper. Renado kwam er naarmate de eerste helft vorderde wel steeds vaker uit. De omschakeling was de enige manier om het Akkrum lastig te maken. Twee keer was Renado dichtbij de (onterechte) voorsprong. Arjen Postma schoot net voorlangs, en van dichtbij was het een middenvelder die vrij naast kopte. Maar zoals al aangegeven was Akkrum beter en kwam het ook terecht op voorsprong. Uit een corner van Renado wist Akkrum razendsnel om te schakelen. Via Marco Biegel werd Jouke Jan Schaap in stelling gebracht en bracht de Akkrumers op voorsprong (1-0). Vlak hierna volgde 2-0. Uit een hoekschop wist Ytsen Hoekstra van dichtbij genadig hard in te schieten. Vlak na deze treffer zwijnde Renado. De laatste man verspeelde de bal aan Marco Biegel welke deze laatste man ook passeerde. Middels een tackel op de hakken wist hij Biegel onreglementair te stoppen, maar de scheidsrechter zag hier niets in. Renado wisselde in de rust één keer. Akkrum had geen reden om te wisselen.

Renado kwam drie minuten via een knappe goal op 1-2. En dus kon er een spannende tweede helft verwacht worden. Ondanks dat Renado wel meer begon aan te dringen, en hier ook vooral vanuit voorzetten, ook wel kansen voor kreeg om langszij te komen, was het toch Akkrum welke de marge weer naar twee wist te brengen. Marco Biegel kwam 1 op 1 met de laatste verdediger te staan en wist deze op snelheid te kloppen, en vakkundig deze kans af te maken: 1-3.

Helaas werd later een actie van Biegel door de teveel genoemde leidsman beoordeeld als een schwalbe, waarbij hij duidelijk op de enkels werd geraakt. I.p.v. een penalty toe te kennen kreeg Biegel zijn tweede gele kaart, en kon hij dus met rood vertrekken. Een nogal verkeerde beslissing…

Na deze rode kaart was er nog een kwartier te spelen, en zou er daarbij hoogstwaarschijnlijk ook wel de nodige minuten worden bijgetrokken, en kon Akkrum het dus nog flink lastig gaan krijgen. Via vooral veel crossballen, en acties vanaf de zijkant probeerde Renado de aansluitingstreffer te maken. Dit lukte niet. In een omschakeling was het Johannes de Vries die met zijn laatste krachten de keeper wist te verschalken, en gooide de wedstrijd in het slot: 1-4.

Een dik verdiende overwinning, met helaas wel een smetje op het duel door de rode kaart van Marco Biegel.

Volgende week neemt Akkrum het thuis op tegen opnieuw een oude bekende: Gorredijk.

Selectie Akkrum: Michel, Lennart, Germ, Ytsen, Rene, Edwin, Jeroen, Johannes, Marco, Jouke Jan, Aloys, Hoite, Pytrik, Rutger, Abel.