Akkrum in topper langs DIO Oosterwolde

DIO Oosterwolde 1 (zon)

Mannen, 1, 3e klasse D

29 oktober 2017 14:00

C (Cornelis (Cor)) Koper (Bond)

Een mooi affiche vandaag, Akkrum thuis tegen DIO Oosterwolde, oftewel de nummer drie tegen de koploper op dit moment in de 3e klasse D.

Inmiddels zijn we vijf wedstrijden onderweg in het seizoen 2017-2018. Beide ploegen zijn uitstekend gestart aan de competitie. Van het jonge DIO Oosterwolde werd vooraf ook wel verwacht dat men bovenin zou meedraaien, maar van Akkrum als promovendus natuurlijk niet. Des te knapper was de tot nu toe dertien bij elkaar vergaarde punten.

Uiteraard wou Akkrum hier in deze thuiswedstrijd een goed vervolg aan geven, en wil het zo lang mogelijk ongeslagen blijven.

DIO wil uiteraard het puntverlies zo lang mogelijk uitstellen, en wil wederom een overwinning aan de zegekar binden. Beide ploegen hebben geen historie met elkaar, en dus was het afwachten wat voor wedstrijd er zou ontstaan.

De wedstrijd stond onder leiding van dhr. Koper welke een prima wedstrijd floot. Aan Akkrum zijde één wijziging in de opstelling. Laatste man Germ Postma moest in deze wedstrijd vanwege een blessure verstek laten gaan.

Van DIO was bekend dat het een makkelijk en goed voetballende ploeg is, en dus wist Akkrum dat de ruimtes klein moesten blijven. (inval)Trainer Egbert Rorije had hierop een strijdplan klaar gemaakt, en dit pakte tijdens de wedstrijd goed uit. Het spelbeeld was gelijkwaardig, Akkrum zat goed in de duels, en aan beide kanten ontstonden hierdoor in de beginfase geen grote kansen. In het tweede gedeelte van de eerste helft ontstonden dan wel de eerste kansen. Bij een schot in de korte hoek moest Akkrum keeper Michel Geertsma handelend optreden. Uit de corner hierop zwijnde Akkrum. Een speler van DIO kon vrij inkoppen, maar via de paal kwam de bal weer in de handen van de keeper van Akkrum.

Nog geen twee minuten was het wel raak, maar dan aan de andere kant. Een goed aangesneden vrije trap van Jouke Jan Schaap werd met de neus getoucheerd door Johannes de Vries , en dus leidde Akkrum. Met een beetje geluk was Akkrum zelfs op 2-0 gekomen. Een goed schot van Jouke Jan Schaap kwam in de rebound voor de voeten terecht van Ytsen Hoekstra, maar middels een knappe sliding van een verdediger van DIO werd dit voorkomen.

In de tweede helft werd er aan DIO zijde eenmaal gewisseld. Akkrum begon (en eindige) met dezelfde elf spelers. In de beginfase van de tweede helft had Akkrum het lastig. DIO zette meer druk, en de middenvelders van DIO kwamen er vanaf de zijkanten ook steeds meer door. De middenvelders hadden er de handen vol aan, en ook achterin werd Akkrum gedwongen om keuzes te maken. Rene Edelijn moest zo aan de noodrem trekken, en kreeg hiervoor een (nuttige) gele kaart gepresenteerd. Akkrum kon hier in deze fase niet anders dan hard werken tegenover stellen, en loeren op de omschakeling, en hierin proberen toe te slaan. Helaas voor Akkrum kwam DIO toch langszij. Uitgerekend de wekelijks uitstekend en betrouwbaar keepende Michel Geertsma maakte een zeldzame fout. Bij keepers zijn deze helaas vaak fataal, zo ook nu: 1-1. Hierna was de wedstrijd weer redelijk in evenwicht. DIO probeerde uiteraard nog wel voor de overwinning te gaan, maar echt uitgespeelde kansen kreeg het niet. Daarvoor was het Akkrum collectief vandaag te sterk. Uit de omschakeling ontstond er voor Akkrum steeds meer ruimte. Via de snelle aanvallers Jouke Jan Schaap, Marco Biegel, en de kilometervreter Aloys Bosma werd het weer steeds meer dreigend. Zo resulteerde een actie van Schaap vanaf links in een slap rollertje. De keeper van DIO ging hierbij echter vreselijk in de fout, en zo kwam Akkrum toch wel onverwacht weer op voorsprong: 2-1.

DIO ging na deze tegenvaller opportunistisch op zoek naar de gelijkmaker, maar kreeg geen grote kansen meer. Via een lange bal wist Marco Biegel de wedstrijd in blessure tijd in het slot te gooien en maakte de bevrijdende 3-1.

En zo boekte Akkrum een schitterende en knappe overwinning. Qua spelbeeld was een gelijkspel meer volgens de verhoudingen geweest, maar daar was niemand die daar bij Akkrum om maalde. Akkrum doet door deze overwinning nog volop mee in de 1e periode. Op dit moment staat het samen bovenaan met Jubbega. Komende zondag staat er echter een lastige uitwedstrijd op het programma tegen Steenwijker Boys. Dan zal Akkrum weer vol aan de bak moeten.

Opstelling Akkrum; Rene, Rutger, Lennart, Ytsen, Jeroen, Johannes, Edwin, Aloys, Marco, Jouke Jan, Johan, Arno, Emiel, Ysbrand.