Code Rood nekt Jubbega in Akkrum (3-0)

Jubbega 1 (zon)

Mannen, 1, 3e klasse D

13 mei 2018 14:00

W.L. (Wiecher) Stoetman

Voorafgaand aan de wedstrijd was de spanning voelbaar en niet geheel ten onrechte.
Inzet van deze wedstrijd was de eerste plek in de 3e klasse D en moreel was Jubbega toch wel de favoriet. Mede door de eclatante 4-1 winst in de heenpartij en door de aanwezigheid van “topaankopen” Kevin Vd Belt en Oebele Schokker zouden dit de spelers moeten zijn die in dergelijke topwedstrijden het verschil zouden moeten maken.

Hoe anders zou deze wedstrijd verlopen. Jubbega nam direct het initiatief en met name de aanvallen die liepen over de al genoemde toppers waren levensgevaarlijk. Het was aan doelman Michel Geertsma te danken dat het niet op achterstand werd gezet. Veel toeschouwers misten deze openingsfase want er stonden zelfs rijen voor de kassa om het massaal opgekomen Jubbega-publiek toe te laten.

Akkrum kwam maar niet in het spel en liep achter de feiten aan. Na een half uur werd trainer Andre de Vries genoodzaakt een wissel door te voeren na een blessure van Rene Edelijn en door tactisch vermogen van de Vries kantelde hierdoor de wedstrijd. Zo werd A-junior Emile Vis verder naar voren geschoven en hij werd een plaag voor de Jubbega-defensie. Leeftijd-genoot (ook A-junior) Pytrik Vd Heide kon vanuit het middenveld aansluiten en was direct een aantal malen gevaarlijk door prachtige individuele akties. Zo was de eerste helft in de beginfase overduidelijk voor Jubbega, maar liet trainer Andre de Vries de wedstrijd kantelen door zijn tactische omzettingen. Ondanks de kansen over en weer ging de boeiende wedstrijd met een 0-0 tussenstand de rust in.

Na de pauze kwam een opvallend fris Akkrum het veld in en dirigeerde vanaf de eerste minuut in de 2e helft de wedstrijd. Bewonderenswaardig was de tomeloze inzet die Akkrum tentoonstelde.
Niet alleen op basis van inzet was Akkrum de bovenliggende partij, maar ook qua spelopvatting had Akkrum de teugels in handen.

Geheel in verhouding van de wedstrijd kwam Akkrum halverwege de 2e helft op een 1-0 voorsprong.
Kilometervreter Jeroen Bosma stoomde op glipte langs een tweetal tegenstanders. Daarna behield hij keurig het overzicht door de vrijstaande Aloys Bosma te bedienen. Uiterst koel liet hij de Jubbega-doelman kansloos en tekende hij voor de op dat moment volledig terechte 1-0.
Jubbega was aangeslagen en Akkrum rook bloed.

Het zette Jubbega verder onder druk en nog geen 10 minuten later kreeg Akkrum een terechte penalty toegekend. Marco Biegel ging zelfverzekerd achter de bal staan, maar tot grote ontsteltenis van iedereen schoot hij de penalty naast. Jubbega leek hier kracht uit te putten, maar op karakter herstelde Biegel zijn fout. Met een prachtige rush liet hij maar liefst 3 Jubbega-verdedigers de hielen zien en bediende hij Aloys Bosma die wederom op de goede plek stond. Zijn inzet verdween op prachtige wijze in het dak van de goal en vergrootte hij persoonlijk de marge naar twee goals (2-0).
Jubbega ging “va banque” spelen, en liet veel ruimte over waar Akkrum dankbaar gebruik van maakte.

Wederom Marco Biegel gleed langs zijn tegenstander en bereikte Johannes de Vries.
Hij behield keurig het overzicht door eerst de bal aan te nemen en daarna de keeper de verkeerde hoek in te sturen en hierdoor beheerst de 3-0 binnen te schieten. Met nog vijf minuten op de klok was Jubbega in geslagen positie achtergelaten en was het compleet lamgeslagen.
Akkrum speelde gecontroleerd de wedstrijd uit en de maar liefst 500 aanwezige supporters klapten de handen stuk om deze geweldige prestatie op waarde in te schatten.

Een geweldige teamprestatie was neergezet en om een Man van de wedstrijd te benoemen was onmogelijk. Meerdere spelers zouden hiervoor aan Akkrum-zijde in aanmerking komen:
Rutger v.d. Meulen die na slepende knieblessure weer aan de bak moest en die topper Oebele Schokker finaal uit de wedstrijd speelde. Of Jeroen Bosma die met zijn tomeloze inzet zijn elftal op sleeptouw nam. Het had ook zomaar Marco Biegel kunnen zijn die karakter toonde na zijn gemiste penalty door aan de basis te staan van twee doelpunten. En wat de denken van de youngsters Pytrik van der Heide, Aloys Bosma en Emile Vis die als volwassen spelers in het veld stonden.
Nee, geen individuele onderscheiding maar een collectieve teamprestatie, die vandaag de basis legde voor deze overwinning van formaat.

Afgelopen vrijdag in de wekelijkse prognoses in de Leeuwarder Courant liet kenner Johan Groote al optekenen dat hij Akkrum de meeste kansen toedichtte en een 2-1 overwinning voorspelde voor de Akkrumers. Ook aandachtig toeschouwer Foppe de Haan roemde de jonge Akkrumer ploeg en dan met name de verdediging die weinig kansen weggaf.

Kortom, alles viel vandaag op de juiste plek voor de Akkrumers en lieten de Jubbega-aanhang met een kater achter. Het massaal opgekomen Jubbega-publiek verliet na het laatste fluitsignaal gedesillusioneerd het sportpark en ook de bestuursleden van Jubbega konden niet meer de moed opbrengen om na de wedstrijd in de bestuurskamer te verschijnen ...

Het mocht de pret niet drukken want alles wat Akkrum een warm hart toedroeg, sloeg elkaar op de schouders van blijdschap. Met nog twee wedstrijden voor de boeg heeft Akkrum weliswaar de beste papieren maar treft het in Oldemarkt (uitwedstrijd) en Mildam thuis nog twee loodzware wedstrijden.
Als Akkrum dezelfde teamgeest en inzet aan de dag weet te leggen, maakt het een goede kans op het kampioenschap maar de ervaring heeft geleerd dat elke wedstrijd opnieuw een finale is. Dus met nog twee finales voor de boeg weten de Akkrumers wat het te doen staat.