Gebrek aan scherpte en geluk breekt Akkrum op

FC Oldemarkt 1 (zon)

Mannen, 1, 3e klasse D

20 mei 2018 14:00

De spanning in de eindfase van de kompetitie is te snijden en met name in de 3e klasse D. Het is stuivertje wisselen om de koppositie en het kan dus zelfs verkeren dat Jubbega vanuit de underdog positie (3e plek) door verlies van Akkrum en DIO Oosterwolde zomaar weer de 1e plaats overneemt.

Akkrum speelde een ongelukkige wedstrijd in Oldemarkt en worstelde met zichzelf.
Daar leek het in de openingsfase niet op, want Akkrum nam brutaal het initiatief.
Het leverde ook enkele kansjes op, maar het was het allemaal net niet. Oldemarkt kon voorin geen potten breken, maar ook Akkrum had moeite het doel te vinden. Eigenlijk uit het niets kwam Oldemarkt op een 1-0 voorsprong. Het brak snel uit en na een wat vreemde scrimmage voor het doel, wist Folkert Postma doel te treffen. Akkrum was aangeslagen en mocht van geluk spreken dat enkele minuten later een scherpe voorzet niet tot doelpunt werd verwerkt.

Akkrum werd gevaarlijker, het zette de duimschroeven meer aan, want het wilde voor de pauze de stand gelijk trekken. Achtereenvolgens Emile Vis (kopbal op de lat), Jouke Jan Schaap (snoeihard in het zijnet) en Marco Biegel (net naast) ontbeerden geluk en scherpte, waardoor Akkrum met een 1-0 achterstand de rust in ging.

Na de pauze had Akkrum weliswaar weer een overwicht en had een prachtige volley van  Johannes de Vries een beter lot verdiend. Echter, de uitvallen van Oldemarkt werden steeds gevaarlijker en naarmate de tweede helft vorderde, gaf Akkrum logischerwijs steeds meer ruimte weg. Een van deze uitvallen werd Akkrum noodlottig, 10 minuten voor tijd schoot Wouter Vd Vegt de voor Oldemarkt bevrijdende 2-0 binnen. Akkrum probeerde het nog wel en een inzet van Emile Vis stuiterde via de buitenkant van de paal weer in het veld.

Toen Oldemarkt 5 minuten voor tijd een terechte penalty kreeg toegewezen en Maurice de Graaf de 3-0 binnenschoot, was Akkrum geknakt . Met deze stand werd ook geëindigd en verliet Akkrum danig teleurgesteld het veld. Het speelde een ongelukkige wedstrijd, en met een greintje meer geluk had er wellicht iets meer ingezeten, maar het mocht niet baten. Het kon zich misschien verwijten dat de noodzakelijke scherpte ontbrak, maar meer ook niet.

Doordat Jubbega een monsterscore neerzette tegen Lemmer (10-0) en DIO Oosterwolde op eigen veld verloor van Gorredijk, heeft Jubbega ineens weer de beste papieren. Volgende week volgt de ontknoping en kunnen de papieren worden opgemaakt. Akkrum speelt dan thuis tegen Mildam, terwijl Jubbega afreist naar Dwingeloo, die nog volop op koers ligt in de strijd om de 3e periodetitel.

Wat er volgende week ook gebeurt, nu al verdient de jonge Akkrumer ploeg een groot compliment en maakt een geweldig seizoen door. Niets kan daar aan veranderen en dat al maakt het seizoen geslaagd. Op welke wijze het seizoen eindigt, zal volgende week zondag blijken....