Geen kampioenschap voor Akkrum, maar wel de credits

Akkrum 1 (zon)

Mildam 1

Mannen, 1, 3e klasse D

27 mei 2018 14:00

P. (Peter) van Veen

Akkrum speelde afgelopen zondag de laatste thuiswedstrijd tegen Mildam, maar moest lijdzaam toezien wat naaste concurrent Jubbega zou doen.

In en tegen het sterke Dwingeloo kreeg Jubbega het zeker niet gemakkelijk, maar uiteindelijk kwam Jubbega als winnaar uit deze strijd, en won met 0-2, waardoor het felbegeerde kampioenschap uiteindelijk in Jubbega werd gevierd. Maar dat was allemaal nog niet bekend aan het begin van de middag. Akkrum moest eerst nog af te zien rekenen met Mildam en wist dat het ook geen gemakkelijke opgave zou worden.

Zeker in de beginfase leek het er niet op, want Mildam waas aanmerkelijk gevaarlijker dan Akkrum, en wederom was het keeper Michel Geertsma die met enkele katachtige reddingen die zijn doel schoon wist te houden, zodat er niet tegen een achterstand gespeeld hoefde te worden.
Waren het de zenuwen of de benauwende hitte, waardoor het maar moeilijk in het spel kwam, Akkrum wist nauwelijks doelrijpe kansen te creëeren en mocht dus van geluk spreken dat het met 0-0 de pauze in ging.

Het viel de jonge Akkrumer ploeg te prijzen dat het in de tweede helft een tandje kon bijschakelen waardoor Mildam het zichtbaar moeilijker kreeg. Na een kwartier moest Mildam uiteindelijk buigen, het was Marco Biegel die knap langs de Mildam-defensie slalomde en alleen op de Mildam-doelman afging. Biegel hield keurig het overzicht door exact op tijd de bal breed te leggen op de meegelopen Emile Vis, die wederom een beslissende ho maakte, hij tikte beheerst de 1-0 binnen.
Mildam kreeg mentaal een tikje en leek rijp voor de sloop, maar Akkrum deed bewust of onbewust weer een stapje terug.

Akkrum hinkte op twee gedachten, het wilde koste was kost de 1-0 voorsprong behouden, maar zag ook dat het met een extra stapje de voorsprong zou kunnen uitbreiden. Het wist ook dat Jubbega een op dat moment krappe 1-0 voorsprong leidde, dus wat was wijsheid? Was het dan toch weer de wijsheid van trainer Andre de Vries die Jouke Jan Schaap zijn invalbeurt gunde?
Schaap haalde in ieder geval wel de trekker over door tweemaal doortastend op te treden en beide malen doel trof. In een kort tijdsbestek van slechts enkele minuten voor het eindsignaal scoorde hij eerst op aangeven van alweer Marco Biegel en daarna een bekeken pass van Emile Vis.
Zo bepaalde Jouke Jan Schaap met twee doelpunten de eindstand op 3-0, een vooraf al door enkelen gegokte eindstand??.

Zoals gezegd was het dan afhankelijk van Jubbega, maar op het gehele veld was in de slotfase al bekend dat Jubbega een 0-2 voorsprong had genomen, en deze ook niet meer uit handen gaf. Het werd dus een middag met een lach en een traan, maar het trotse gevoel overheerste. Al met al werd het een gedenkwaardige middag en de trouwe aanhang zorgde voor een echte  kampioenssfeer.

De voetbaldames waren uitgedost in prachtige T-shirts die deze week in allerijl nog waren gedrukt, en het altijd meelevende Elftal van Akkrum 4 zorgde voor een prachtig vuurwerkonthaal. Ook tijdens de wedstrijd lieten zij zich duidelijk horen door de meegebrachte trommels.Na het laatste fluitsignaal waren er toch de bloemen voor de moegestreden Akkrumers, want het wist door de 3-0 winst beslag te leggen op de laatste periodetitel.

Als we de balans opmaken, dan kunnen we gerust stellen dat deze jonge ploeg met allemaal eigen jongens de verwachtingen ver hebben overtroffen, met maar liefst 60 punten een derde plek weten te bewerkstelligen is meer dan een compliment waard.

Het is te hopen dat deze ploeg, die de afgelopen weken duidelijk op het tandvlees liep, er nog een laatste krachtsexplosie kunnen uitputten. Aanstaande zondag wacht de eerste opgave tegen de periodekampioen uit de 3e klasse A: Groninger Boys. Akkrum speelt deze wedstrijd thuis en hoopt wederom op de steun te kunnen rekenen van het Akkrum-publiek.

Als laatste de felicitaties aan de ploeg uit de Jubbega die dus uiteindelijk de langste adem had.
DIO Oosterwolde en Akkrum gaan op jacht naar de laatste te vergeven plek in de 2e klasse.