Akkrumer vechtmachine sloopt mentaal zwak Groninger Boys

2e klasse/3e klasse 2K-3A/3D

3 juni 2018 14:30

R. (Ronny) Lemstra

Een week na de zinderende ontknoping waarin Jubbega uiteindelijk als grootse winnaar het kampioenschap opeiste, moest Akkrum de wonden likken en zich opmaken voor de knock-out ronde in de nakompetitie.

Een nieuwe opzet in de promotie/degradatieregeling, en de eerste tegenstander was het voor Akkrum onbekende Groninger Boys. Het enige wat Akkrum wist, dat het in de persoon van Freddy de Grooth een topspits in de gelederen heeft. Een totaal aantal doelpunten in zijn carriere van maar liefst 450 goals en dit seizoen ook al 44 doelpunten!
Echter, vlak voor de wedstrijd bleek dat deze topschutter vorige week tegen zijn 5e gele kaart was opgelopen en hierdoor vandaag was geschorst.

In de beginfase bleek dat Groninger Boys beschikte over een aantal bijzonder technisch geschoolde spelers, en Akkrum was al direct gewaarschuwd. Het moest het veld klein houden en met name attent zijn in de omschakeling van balbezit naar balverlies, Groninger Boys bleek razendsnel via de counter en brak in de beginfase een aantal malen gevaarlijk door, zonder trouwens echt grote kansen te creëren.

Akkrum speelde gedisciplineerd, maar had de handen vol aan de handige Groningers.
De achterhoede stond als een huis en gaf nauwelijks kansen weg. Akkrum kwam de openingsfase dus goed door en probeerde het initiatief te nemen, wat naarmate de eerste helft vorderde ook steeds meer slaagde.

Halverwege de eerste helft kwam vanuit de scrimmage de bal overduidelijk tegen de hand van een Groninger Boys speler en scheidsrechter Lemstra kon niet anders dan gedecideerd naar de stip wijzen. Routinier Germ Postma stapte zelfverzekerd naar de penaltystip en schoot onberispelijk en koel de 1-0 binnen.

Groninger Boys was totaal van slag en mekkerend en scheldend (vooral naar elkaar) haalde het zich totaal uit de wedstrijd. Het enige wat Akkrum zich kon verwijten dat het in die fase niet de genadeklap toediende, want het kreeg daarvoor zeker de kansen. Het dichtste bij de tweede treffer was diezelfde Germ Postma, zijn kopbal stuiterde over de lat en had beter lot verdiend. Na het rustsignaal gingen de tirades van Groninger Boys door, daar waar Akkrum vol vertrouwen aan de thee ging. De tweede helft liet Akkrum er geen gras over groeien en met dezelfde strijd en inzet gaf het wederom prima partij.

Toch gaf Groninger Boys zich niet gewonnen en sputterde nog even flink tegen. Akkrum had al enkele malen de kans gehad om de wedstrijd in het slot te gooien, maar scherpte in de afronding ontbrak hierin. Prachtig was het om te zien hoe alweer de youngsters van Akkrum de beslissende kansen creerden. De alweer sterk spelende Pytrik v.d. Heide was zijn tegenstander te slim af en vol bravoure gleed hij op rechts langs de achterlijn. Met een uiterst bekeken pass bereikte hij Emile Vis. Emile, die al enkele malen dichtbij een treffer was, miste nu niet en beheerst schoof hij de bal langs de doelman (2-0).

Het verzet was nu duidelijk gebroken bij Groninger Boys en met een gelaten instelling probeerden zij de schade beperkt te houden.Het viel Akkrum te prijzen dat het door de 2-0 voorsprong bleef voetballen, en niet achterover ging leunen. De derde treffer hing in de lucht en gangmaker Jeroen Bosma stond aan de basis van deze treffer. Moegestreden, maar op karakter gooide hij er nog een laatste krachtsinspanning uit. Hij wist de bal te lanceren bij Marco Biegel en hij bracht Emile Vis weer in stelling die de 3-0 binnenschoot.

Een prachtig staaltje van teamgeest waarin karakter en teambelang deze derde goal typeerden.
Trainer Andre de Vries gaf heel subtiel de publiekswissels aan Pytrik v.d. Heide en Emile Vis. Met een daverend applaus verlieten zij het veld. Mooi om te zien dat alweer een debutant aan de deur klopt: Jensen Postma maakte de eerste minuten in het eerste elftal en direct gaf hij zijn visitekaartje af. Met een fraaie aktie zorgde hij bijna voor zijn eerste doelpunt, maar zijn inzet suisde net over het doel.

De sterk leidende scheidsrechter Lemstra vond het na 90 minuten welletjes en hij was samen met de "neutrale" assistent scheidsrechters Hazelhoff en Verhagen een lust voor het oog. Onopvallend maar continu bij de les brachten zij de toch niet gemakkelijke wedstrijd op een bijna professionele wijze naar het einde. Een compliment voor dit drietal.

Akkrum stapte met krakende ledematen van het veld en kan zich weer opladen voor een volgende finale. Volgende week treft het een bekende tegenstander, namelijk Oldemarkt, dat met 2-1 wist te winnen van Forward. Akkrum heeft tegen Oldemarkt nog iets goed te maken want in de slotfase van de kompetitie maakte Akkrum een pijnlijke misstap door in Oldemarkt met 3-0 te verliezen.
Akkrum zal wederom de mouwen moeten opstropen, maar het heeft deze kompetitie nog geen enkele keer verzaakt en heeft vandaag alweer een flinke portie zelfvertrouwen bijgetankt, dus het kan met opgeheven hoofd richting Oldemarkt afreizen.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen volgende week.
Wordt vervolgd!