Akkrumer droom spat uiteen in Oldemarkt

FC Oldemarkt 1 (zon)

... (schot)
... (kopbal)
... (schot)
... (intikker)
Jeroen Bosma (schot)

2e klasse/3e klasse 2K-3A/3D

10 juni 2018 14:00

In de strijd om een plek in de 2e klasse diende Akkrum af te rekenen met Oldemarkt, een ploeg die evenals Akkrum een plek had afgedwongen in de nakompetitie.

In de eerste ronde had Akkrum resoluut afgerekend met Groninger Boys, en had Oldemarkt het aanmerkelijke moeilijker tegen Forward, maar wist wel een 2-1 zege uit het vuur te slepen.
Derhalve stond alweer de wedstrijd Oldemarkt - Akkrum op het programma. Akkrum had enkele weken geleden het kampioenschap in het verschiet, maar door een 3-0 nederlaag in Oldemarkt, werd Jubbega de lachende derde. Niet dat Oldemarkt als een angstgegner werd gezien, maar enig respect jegens Oldemarkt was wel op zijn plaats.

Oldemarkt hanteert in elke wedstrijd een simpele maar effectieve speelwijze. Het weet alle facetten van het spel prima uit te voeren en heeft als sterke punt een aantal prima aanspeelpunten in de voorhoede, waardoor bij balbezit direkt druk op de tegenstander kan worden gezet.  En dat ontbeerde Akkrum in deze wedstrijd met name. Akkrum speelde een ongelukkige wedstrijd, met name door een al vroege achterstand en dacht vaak de bovenliggende partij te zijn, maar op beslissende momenten sloeg Oldemarkt keihard toe.

Na enkele speldeprikken in de beginfase aan beide zijden, was het Oldemarkt wat de eerste tik uitdeelde en deze kwam keihard aan bij de Akkrumers. Uit een schijnbaar ongevaarlijke situatie wist Folkert Hoekstra een klein gaatje tot doelpunt om te zetten, waardoor Akkrum toch direkt achter de feiten aanliep. Her spel golfde hierna op en neer en Akkrum wist wel een overwicht op te bouwen maar de overtuigingskracht ontbrak.

Hoogtepunt van de eerste helft was een aktie van Aloys Bosma: op werkelijk schitterende scoorde hij met een omhaal, maar werd teruggefloten wegen buitenspel. Daarmee brak ook de 1-0 ruststand aan.

Na de pauze eigenlijk eenzelfde spelbeeld, en de effectiviteit bij Oldemarkt had net als in de eerste helft al snel succes. Vijf minuten na de pauze brak Oldemarkt snel uit en na een prachtige cross pass werd Jorrid Minnema bereikt. Deze talentvolle gevaarlijke aanvaller wist wel raad met deze kans en verdubbelde de score, zodat Oldemarkt een riante 2-0 voorsprong nam.
Een fikse tegenvaller voor Akkrum en de volgende tegenvaller diende zich aan toen aanvoerder Germ Postma zich moest laten vervangen. Emile Vis was zijn vervanger en deed direkt al van zich spreken.

Een vloeiende aanval van Akkrum via Emile Vis bereikte Marco Biegel en hij legde de bal panklaar voor Jeroen Bosma en met een schitterende knal zorgde hij voor de aansluitingstreffer (2-1). Akkrum dacht hierna een slotoffensief op te zetten, maar werd al snel met de neus op de feiten gedrukt. Binnen tien minuten na de aansluitingstreffer scoorde Wilko Tammens uit een kopbal de 3-1, waarmee Oldemarkt de volgende dreun uitdeelde.

Toch wist Akkrum de rug nog eens te rechten want uit een scrimmage zorgde Ytsen Hoekstra tien minuten voor tijd voor de 3-2, waarna er toch weer enige hoop gloorde. Het spel golfde op en neer zonder dat beide ploegen echt grote kansen wisten te creeren, maar toen Oldemarkt 5 minuten voor tijd uit een counter via Wouter v.d. Vegt de genadeklap uitdeelde en 4-2 scoorde, was het verzet gebroken.

Een uiteindelijk terechte 4-2 overwinning voor Oldemarkt, die aantoonde over een complete ploeg te beschikken, die kwaliteit koppelt aan een gezonde portie inzet, en ook nog eens over een levensgevaarlijke voorhoede beschikt. Vandaar een terechte finalist in de strijd om promotie naar de 2e klasse, die namens Akkrum alle succes krijgt toegewenst.

Ondanks de grote teleurstelling direkt na afloop bij de Akkrumers, overheerste al snel het trotse gevoel over de bijzondere prestatie in deze kompetitie. Het kan gaan rusten na een slopende eindfase en met name de direkte confrontaties tegen naaste concurrenten DIO Oosterwolde en Jubbega waren pareltjes van wedstrijden. Alle credits aan de jonge talentvolle ploeg, en dat reikt van de technische staf tot aan de grote selektie inclusief de aanstromende jeugd en vanzelf ook het bestuur, die deze prima voetbalcultuur weet te creeren.

De club leeft in al haar geledingen en de toekomst ziet er dan ook prima uit, wat een gerust gevoel moet geven aan iedereen die de vereniging een warm hart toedraagt.