Akkrum wint overtuigend en houdt titelconcurrenten van zich af

Franeker SC 1 (zon)

Mannen zondag, 1, 4e klasse A

22 maart 2015 14:00

Vree Egberts, R

Met nog zeven speelrondes te gaan in de vierde zondagsklasse A stond voor v.v. Akkrum een thuiswedstrijd tegen SC Franeker op het programma. Eerder dit seizoen werden de Franekers op hun eigen (gras)veld met 1-2 verslagen door de ploeg van trainer Jelle Jan Leijenaar en ook dit duel moest drie punten opleveren. Voor de Akkrumers was het zaak om de nederlagen tegen Warga en RKO uit het geheugen te wissen en de concurrenten in de titelstrijd op afstand te houden.

Bij Akkrum was er een basisplaats voor Auke van der Meer, die na een ongelukkig opgelopen blessure tijdens een zaaltoernooi weer negentig minuten kon maken. Het middenveld van Akkrum, met ook Jeroen Bosma en Germ Postma, had in het eerste bedrijf de touwtjes stevig in handen. De eerste grote kans was voor Jouke Jan Schaap, die zijn snoeiharde pegel op de lat uiteen zag spatten. Jeroen Bosma luisterde even later zijn verjaardag op met een doelpunt: na een verlengde inworp kon hij van dichtbij de bal makkelijk tegen de touwen werken (1-0). Akkrum maakte het spel en Franeker gokte op de tegenaanval. Een paar gevaarlijke counters van de bezoekers werden in de kiem gesmoord, wat wel ten koste ging van gele kaarten voor Johan Petter en Germ Postma.

In de tweede helft was het wedstrijdbeeld hetzelfde. Veel aanvallen van de Akkrumer formatie konden worden afgeslagen, maar toen Frido Boersma zijn collega-aanvaller Jouke Jan Schaap in de diepte stuurde was er geen houden meer aan: één van de verdedigers van Franeker werd makkelijk uitgekapt en de keeper werd gepasseerd in de lange hoek (2-0).  Een ogenblik daarna kregen de bezoekers een uitgelezen kans op de aansluitingstreffer na ongelukkig balverlies van Rene Edelijn, maar doelman Michel Geertsma - die nog een aantal prima reddingen had - hield zijn doel schoon.

Even later stond ook de 3-0 op het scorebord, door een prachtige aanval waarbij ook Johannes de Vries betrokken was. Ditmaal was Frido Boersma de doelpuntmaker en gaf Jouke Jan Schaap de assist.

De wedstrijd kreeg helaas ook een donker randje, toen een verdediger van Franeker op schandalige wijze de mee opgekomen Hielke Fokkinga onderuit trapte. De onbezonnen actie werd terecht met een rode kaart bestraft. Helaas moest de linksachter van Akkrum de wedstrijd geblesseerd verlaten; zijn vervanger was Edwin de Vries.

Kansen waren er voor de thuisploeg om de score nog verder te doen oplopen: Jouke Jan Schaap raakte bijvoorbeeld voor de tweede en derde keer van de middag de lat. De 4-0 viel uiteindelijk toen Johannes de Vries de bal strak voor het doel gooide en Frido Boersma voor de afronding met het hoofd zorgde. Johannes de Vries werd even later vervangen door Jens Wind, die zijn eerste minuten in het eerste elftal van Akkrum maakte.

Volgend weekend speelt Akkrum een uitwedstrijd tegen middenmoter Dronrijp. Verder kent dit seizoen nog maar twee thuiswedstrijden: op 19 april komt Gorredijk op bezoek en op 10 mei vindt de laatste wedstrijd van het seizoen plaats tegen Bolsward.

Germ