VV Akkrum verslaat Muntendam en ruikt aan promotie naar 2e klasse

8491CJ
AKKRUM
tel. 0566-652200

n een spannende en meeslepende wedstrijd won Akkrum de nakompetitie-wedstrijd van Muntendam en vervolgde hiermee het toetje met als uiteindelijke beloning de promotie naar de 2e klasse.

De openingsfase van de wedstrijd was ook direct de meest sprankelende, want zowel Muntendam als Akkrum toonden aan het initiatief te willen nemen. Muntendam was in de persoon van Maikel Hut enkele malen gevaarlijk en deelde daarmee de eerste plaagstootjes uit.

Akkrum antwoordde daar direct op en kreeg twee levensgrote kansen. Eerst omzeilde Emile Vis de buitenspelval en ging alleen op de doelman af. Hij legde de bal af op Frido Boersma maar zijn inzet rolde net langs de verkeerde kant van de paal. Vlak daarna brak Frido Boersma door en had beter kunnen schieten in plaats van de bal af te leggen, nu werd de bal onderschept. De openingstreffer viel al snel en kwam op naam van Akkrum. Marco Biegel gleed behendig langs zijn tegenstander en toonde daarna zijn klasse door de bal koelbloedig langs de doelman te schuiven (1-0). De toon was hiermee gezet en op basis van de kansen terecht.

Muntendam herpakte zich en voerde de druk iets meer op. Tegen het einde van de 1e helft kwam het dan toch langszij. Maikel Hut speelde zich op de rand van de zestien meter knap vrij en zijn schot was al even fraai want in een snelle manoeuvre schoot hij raak in de korte hoek (1-1). Hiermee was ook de ruststand bereikt en gezien het beeld van de wedstrijd wel terecht.

In de tweede helft bleek dat het smijten met krachten zijn tol iets had geeeist want Akkrum kon niet meer brengen wat het wilde. De aanvoer naar voren stokte, de hardwerkende spitsen Emile Vis en Dennis Geertsma kwamen zo op een eiland te staan. Het middenveld kwam in handen van Muntendam en forceerde hiermee een licht overwicht, al liepen de middenvelders, waaronder Jeroen Bosma en Pytrik van der Heide zich de longen uit het lijf.

De jonge Akkrumer verdediging gaf geen krimp en de centrum-verdedigers Ysbrand Dijkstra en Oscar Fokkinga hielden knap stand. Ook Jornt Eissies en Leon Pot speelden een degelijke wedstrijd en speelden daarmee de meest gevaarlijke speler Maikel Hut uit de wedstrijd. En natuurlijk was doelman Michel Geertsma weer een vertrouwde sluitpost, zoals hij al het hele seizoen is.

Hut probeerde het nog wel en ook met enkele akties waarmee hij een penalty wilde versieren, maar de voortreffelijk leidende scheidsrechter Eerhart liet zich niet foppen. Eigenlijk hadden beide teams zich al verzoend met een verlenging, toen Akkrum toch nog een keer alles uit de kast haalde. Marco Biegel gaf de bal knap mee aan Jeroen Bosma en eigenlijk typerend voor zijn spel stond hij aan de basis van de beslissende aktie. Bosma was werkelijk overal op het veld aanwezig en is eigenlijk al de hele kompetitie de dragende speler van het enthousiaste team. Nu zette Jeroen nog eenmaal aan en brak door via de rechter zijkant. Met een uitgemeten voorzet bereikte hij de inlopende sluwe spits Emile Vis en hij wist wel raad met dit buitenkansje (2-1).

Met nog slechts enkele minuten speeltijd braken er nog enkele spannende minuten aan en dreigde de wedstrijd nog even te ontsporen. Scheidsrechter Eerhart toonde maar weer eens aan de wedstrijd volledig in de hand te hebben want hij bleef koel en hield de wedstrijd in de teugels.

Na het laatste fluitsignaal stortten alle Akkrumers over elkaar heen en toonden hiermee maar weer eens aan dat naast kwaliteit ook het karakter in voldoende mate aanwezig is. Kwaliteiten die de vertrekkende trainer Andre de Vries in de ploeg heeft geslepen en zo een prachtig seizoenslot als beloning krijgt. De finale van de nakompetitie vindt zondag op neutraal terrein plaats tegen HOC uit Odoorn, en wordt nog bekend gemaakt.

Sowieso is deze prestatie tot nu toe al fantastisch en voor de hele ploeg met de bevlogen begeleiding een ongekend seizoenslot.