Akkrum JO15-1 (C1) Kampioen!

SC Bolsward JO15-1

Onder 15 zaterdag, JO15-1, 1e klasse 29

20 mei 2017 12:30

c. charalabidis

Onbekend

In de laatste wedstrijd van het seizoen tegen Bolsward was een punt genoeg voor de C1 om het kampioenschap binnen te slepen. Op de ranglijst was het de jongens in 25 wedstrijden nog niet gelukt om het lastige Stiens van zich af te schudden. Weliswaar won Akkrum twee maal erg knap van deze tegenstander, maar ze speelden zelf wel drie maal gelijk tegen andere teams. Tot twee weken geleden lukte het Stiens nog om werkelijk alles te winnen. Toen stuitten ze op het zeer sterke Oudega/Heeg en lieten ze voor het eerst punten liggen. Akkrum moest dus nog een puntje toevoegen aan het indrukwekkende totaal van de 69 punten die ze al hadden om zeker te zijn van de hoofdprijs en promotie naar de hoofdklasse.

Het gras was keurig gemaaid en het zonnetje scheen. Wat kan je gebeuren zou je denken? Tja, ... jammer genoeg voor de wedstrijd sloop het Feyenoord syndroom de beoogde kampioensploeg van Akkrum binnen. De jongens dachten waarschijnlijk te veel aan 'niet mogen verliezen' en te weinig aan winnen en feestvieren! Waar het hele seizoen volop lekker gecombineerd werd, met als gevolg 128 goals voor en slechts 18 tegen, was het vandaag heel moeilijk om elkaar te vinden. Dankzij een flinke portie werklust en 'wedstrijd-slimheid' werd Bolsward wel ver van het Akkrum doel gehouden. Direct gevaar was er niet, maar zelf fris en vrij voetballen zat er ook niet in. Nadat het middenveld van Akkrum halverwege de eerste helft wat meer grip kreeg op de tegenstander, ging het beter met de aanvallende bedoelingen van het team. Na een snelle uitbraak lukte het om de eerste treffer in het net te leggen. Een groot gevoel van opluchting ging door de grote supportersschare langs de zijlijn! Zou het weer als vanouds gaan nu de zenuwen weg waren?

De thee smaakte in ieder geval beter met een 1-0 voorsprong. In de tweede helft durfde het tot dan toe verlegen Akkrum meer onbevangen aan te vallen. Na een handvol kansen was het weer raak. Een goede counter maakte 2-0 en een bekeken schot een keurige 3-0. Dat het daarna 3-1 werd mocht de pret niet drukken. Al vlot kwam als goedmaker voor het 'missertje' ook de 4-1 op het scorebord. Het laatste fluitsignaal van de scheidsrechter luidde de feestelijkheden in voor de kampioensploeg. De jongens namen dankbaar de vele toejuichingen en het luidruchtige applaus in ontvangst. Ze hebben dit kampioenschap dan ook met hard werken, goed- en slim voetballen meer dan verdiend!

Nadat de ploeg voltallig met kleding aan onder de douche verdwenen was, gooiden de ouders de frieten in het vet voor een 'patat maaltijd' in de prachtig versierde kantine. Voor de toeschouwers waren alle wedstrijden nog eens her te beleven aan de hand van de uitslagen op de ballonnen die boven de tafel hingen. Na de toespraak verdween het hele gezelschap voor hun kampioensrondvaart in een sloep. Gelukkig waren de mensen langs de waterkant zo vriendelijk de woonarken niet onder water te dansen zoals in 1988. Maar wat ons betreft had dat zeker gemogen voor deze enorm knappe prestatie van deze zeer hechte, talentvolle en gedreven C1 toppers van v.v. Akkrum!

JO15-1 (C1) bestaat uit: Aise Jan Boschma, Bauke Sikkema, Cesar Beijert, Daan Dijkstra, Finn Oosterdijk, Hendrik Kroes, Jelmer Meijer, Jelmer Oenema, Jelmer Pen, Jensen Postma, Jornt Eisses, Lars Vink, Niels Hania, Ole Postma. Leiders: Ben Meijer en Arnold Oosterdijk

jk